Nu é goda råd dyrare!!

Ni ska inte tro att jag inte jobbar på Fjöse bara för att jag inte skriver i bloggen, förra helgen gjöt jag och Oliver sista biten på baksidan, inga bilder dock, men det ser ju i alla fall ut som alla andra bilder med blöt betong! :-P

I Fredags skyndade jag mig hem från jobbet och murade så långt det bara gick mellan uppallningarna. Nåja, en tur på Jula hann jag ju med förstås, men maten fick vänta tills mörkret föll..

Ganska fint om jag får säga det själv?
Nu é det ju bara på det lilla viset att gjuta betong är en företeelse som ska utföras när utomhustemperaturen behagar hålla sig ovanför +5 grader under några dygn och det är ingenting som vädergudarna fixar just nu, och eventuellt inte inom en överskådlig framtid i alla fall inte enligt John Polman (http://www.klart.se/jämtland/väder-vike.html). Så därför fokuserar jag på att hissa och frilägga bakgaveln så att jag ska kunna bygga gjutformen där och när/om det utlovas plusgrader några dagar så blir det att blixtblanda betong och avsluta det kapitlet, att jag ska hinna med även framsidan innan snön kommer är nog bara att glömma tyvärr. Sen får jag fortsätta murningen när det utlovas plusgrader bara nåt enstaka dygn...suck!!



Här blir det en ganska lättsam gjutform, så det är bara hoppas på några plus!

En annan sak som jag har kommit på é att taket nog borde få lite plåt på sig där vi rev utbyggnaden. Takvinkeln var knäckt och lyft från de gamla takstolarna, så jag måste kapa dem i rätt längd och få ned dem till rätt nivå, innan jag lägger dit plåten.



Därför påbörjade jag iordningställandet av den biten också idag, dock så blåste det nåt nödj-ligt, så det gick inte stå under takstolarna och kapa dem, eftersom varteviga lilla sågspån absolut skulle in i mina ögon och kläder. Hoppas på lite bättre väder imorgon och eventuellt lite plåtlyftar hjälp, men John ser ut att lova snö, så det blir väl att skotta några timmar först! :-(


Kommentarer
Postat av: Mathew

Ser alldeles lysande ut! Det blir säkert nån ytterligare sommarvecka framöver också!

2009-10-04 @ 14:36:11
URL: http://blogg.eskilsson.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback