Gjutning!

Pallat och klart
När stommen är lyft och de ruttna stockarna avlägsnade var det "bara" att palla upp så gott det gick, man vill ha så mycket svängrum som möjligt och helst ska det inte vara för ostadigt ovanför, så man får ett hus i huvudet när man håller på..


Sen var det till att snickra ihop lite formar att gjuta i. Jag har anpassat formbotten efter de forna grundstenarna som ligger kvar i botten, de har ju legat där i ett antal år, så förmodligen så är de en ganska stabil grund att gjuta på. Lite småpyssligt var det förstås att figursåga..


I med betongen härda och väck med formen, här går det undan, men man får inte glömma armeringen, Ante tyckte inte jag skulle snåla med armeringsjärn, så jag köpte fler på ByggMax, jag skulle ju ändå köpa mer betong, närmare bestämt 70st 25kg´s säckar för framsidan, tänk om man kunde beställa små betongbilar, eftersom det inte går att gjuta hela framsidan i ett stycke, så måste jag blanda för hand.. :-(

Slätt och fint
Slätt och fint ska det va´ i dörröppningen, eftersom det inte kommer att ligga en hel stock i botten så har jag gjutit in armering på båda sidor om dörren, så att inte väggen kan röra sig utåt eller inåt, hoppas att detta är en fungerande teori, väggen till höger om dörren har nämligen böjts utåt, det ska gudarna veta att det inte kommer bli lätt att få den på plats igen.. Jag har försökt ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback